Érdemes járatni a motort elindulás előtt?

Évtizedekre visszanyúló tanítás, hogy mielőtt elindulunk, érdemes egy kicsit hagyni melegedni az autót, erre pedig mi sem alkalmasabb, mint hogy elindítjuk, és hagyjuk alapjáraton ketyegni.

Főképp sokan esküsznek erre dízelek esetében, de a benzinesek gazdái közt is szép számmal találkozunk olyanokkal, akik perceket várnak az indulással. Az elmélet persze papíron teljesen logikusnak hangzik, hisz az egyik legalapvetőbb tézis, hogy a motornak nagyon nem tesz jót ha hideg, és ha nincs meg a megfelelő kenése. Ez utóbbihoz viszont alapfeltétel a megfelelő hőmérséklet, hisz a hideg olaj sűrű, így a nem jut el időben a legtávolabbi pontokra. Emiatt aztán a legfontosabb, hogy elérjük az üzemi hőfokot, mielőtt valódi terhelésnek tennénk ki a motort, kiemelten a téli időszakra, amikor a súlyos fagyok még inkább megviselik az alkatrészeket.

Míg azonban papíron, elméletben megfelelő módszer az alapjáraton történő melegítés, addig sajnos a gyakorlatban ezzel sokkal többet ártunk, mint amennyit használunk. Ez az információ akkor kezdett el rohamosan terjedni és eljutni sokakhoz, amikor tőlünk nyugatra több országban is bevezették, hogy komoly pénzbüntetéssel sújtják azokat az autósokat, akik álló helyzetben járatják a motort. Nem véletlenül hoztak ilyen szabályt, ugyanis az autó járatása rendkívül környezetszennyező – hisz pár perc alatt több deciliter üzemanyag is elhasználódik -, és emellett még túl sok értelme sincs. Ugyanis ez alatt a pár perc alatt mindössze pár fokot emelkedik az olaj hőmérséklete, aminek nagyjából semmi haszna, ám ezzel párhuzamosan a motor jár, méghozzá a megfelelő kenés nélkül, így még annak károsodását is kockáztatjuk. A megfelelő metódus ezzel ellentétben az, hogy pár másodperccel az indítás után elindulunk, és alacsony fordulaton autózva szép fokozatosan felmelegítjük az olajat – és persze ezzel együtt a motort is -. A lényeg, hogy indulás után ne pörgessük, hanem hagyjunk időt a megfelelő kenés kialakulására, így megóvva a környezetünket és a járművet is.