A szolgáltatást igénybevevők

A vezetési tanácsadást érdekes módon leginkább a középvállalatok veszik igénybe. Olaszországban kevés a középvállalat, talán éppen azért, mert a középvállalatok különösen problémásak ebben az országban. Ez egy magyarázatot adhat arra, hogy miért is veszik igénybe ezen cégek fokozottan a tanácsadók munkáját.

További érdekesség, hogy úgy tűnik, a nagyvállalatok kevésbé tartanak igényt a tanácsadók munkájára. Ez valószínűleg ismét egy kulturális sajátosság. A nagyvállalatok korábban állami vagy családi tulajdonban voltak. A korábbi állami vállalatok vezetősége valószínűleg nem igényli a tanácsadók közreműködését, a családi vállalatok vezetősége pedig szintén elég konzervatív hozzáállású. Azonban ennek meg is van az eredménye, nem megy jól az olasz nagyvállalatoknak, gondoljunk csak a FIAT konszern válságára, de említhetnék másokat is.

A tanácsadási szolgáltatásokat 94%-ban a privát szektor vállalatai veszik igénybe. Természetszerűleg jelentős a gyártó vállalatok szerepe, azonban érdekes módon a telekommunikációs vállalatok részaránya is nagyon magas. A közszektor vállalatai csak nagyon kismértékben veszik igénybe a tanácsadók segítségét, bár az ASSOCONSULT 2003-as felmérése alapján a részesedés már 10%-ra emelkedett. A legtöbb nagy és középvállalat eddigi története során már igénybe vett tanácsadói szolgáltatásokat, függetlenül attól, hogy az ipari vagy a szolgáltató szektorban tevékenykedik. Azonban a közszféra vállalatainál a tanácsadás igénybevételének nincsen hagyománya.

Az ASSOCONSULT 2003-ban felmérést végzett 100 KKV és 30 nagyvállalat (a továbbiakban „NV”) részvételével. A felmérés során kiderült, hogy a vállalatok többsége a tanácsadó céget imázs alapján választja. A szektorban szerzett tapasztalat csak másodrendű, míg a nemzetközi tapasztalat meglétét csupán a nagyvállalatok várják el.