Mikor vegyünk extra garanciát?
Azt hiszem senkinek sem kell bemutatni azt a helyzetet, amikor valamilyen eszköz, vagy háztartási gép a garancia idő lejáratát követő két-három héten belül meghibásodik. Ilyenkor nincs ember, akinek ne futna át az agyán, hogy a tervezett avulás áldozatává vált – és ez jó eséllyel így is van -, no meg persze az is, hogy milyen rossz döntés volt vásárláskor nem kérni az extra garanciát.
Ilyenkor a következő alkalommal persze jóval óvatosabban járunk el, hogy aztán persze hosszú évekig hibamentesen üzemeljen a masina, amire ezúttal már kértük a plusz jótállást. De akkor mi a jó döntés? Mikor érdemes élni ezzel a lehetőséggel? Vagy gondolkodás nélkül mindig kérjük a kiterjesztett garanciát, ameddig csak lehet? A válasz persze nem fehér, vagy fekete és sok mindentől függ. Elsősorban attól, hogy mi az, amit veszünk és mik a típushibák, amelyek előfordulására érdemes számítanunk.
Kis értékű termékeknél általában nem is nagyon érhető el a jótállás meghosszabbításának lehetősége, nem véletlenül. Mivel a forgalmazók általában le vannak szerződve egy szervizzel, egyszerűen senkinek nem éri meg javíttatni egy tízezer forintos terméket, hisz nekünk el kell küldeni a forgalmazónak, ő tovább küldi a szerviznek, majd ugyanez a kör visszafelé – jól látszik, hogy ez egy gazdaságtalan megoldás. Ugyancsak felesleges olyan esetben, amikor egy – alapvetően – sokáig működő eszközt veszünk drágán. Ilyen például egy ráülős fűnyíró, amire csak egy év jótállás van. Valószerűtlen, hogy a második évben lenne baja – hisz megfelelően szervizelve évtizedekig mennie kellene -, ám a garancia egy évvel való kiterjesztése nem olcsó mulatság egy ilyen összegű termék esetében. Amikor mindenképpen érdemes megfontolni ezt a szolgáltatást az a háztartási gépek esete. Hűtő, mosógép, főleg e kettő az, ami rengeteg igénybevételnek van kitéve és a vételár tíz-tizenöt százalékáért már meghosszabbíthatjuk egy évvel – vagy akár többel – a jótállást. Ezeknél a masináknál ráadásul igen költséges hibák is felléphetnek, melyeket zsebből fájdalmas kifizetni – és sokkal költségesebb is, mint a plusz jótállás -. Érdemes tehát mindig mérlegelni, tekintettel az eszköz árára és a szolgáltatás – valamint a várható javítási költségek – nagyságára és ha úgy ítéljük, hogy kockázatos a rövid jótállás, akkor ne habozzunk kérni kiterjesztett garanciát a készülék mellé.