Korunk egyik nagy átka: a tervezett avulás

Akik élőben tapasztalták a múlt század ipari termékeinek tartósságát, azok számára nincs kétség afelől, hogy a gyártók mára már sziklaszilárd üzleti modellként alkalmazzák a tervezett elavulást. Ez vitathatatlanul az egyik legbosszantóbb dolog vásárlói szemmel, hiszen ez a jelenség épp úgy érinti a prémium termékeket is, mint ahogy a olcsóbb szegmensben lévő árukat.

A leghíresebb ügy talán az egyik legnagyobb mobiltelefon gyártó cég bevett módszere lett, akik a különböző frissítésekkel egyre inkább használhatatlanabbá és lassabbá tették régebbi verziószámú készülékeiket. Ám naivitás lenne azt képzelni, hogy csak a szórakoztató elektronika területén érhető tetten ez a korántsem fair módszer. A háztartási gépektől kezdve az autókon, mezőgazdasági gépeken át szinte mindent érint, és rendkívül nagy bevételt jelent a gyártó cégek számára – épp ahogy hatalmas kiadást okoz a vásárlóknak -.

Amikor egy átlag vásárló meghallja a kifejezést – hogy tervezett elavulás -, akkor a legtöbben arra asszociálnak, hogy ha vásárolnak valamit, akkor az bizonyos idő elteltével tönkremegy. Ám az igazság az, hogy ez ennél jóval összetettebb kérdés, a jelenség ugyanis korántsem csak ennyiből áll. Azt ugyan már rég megszoktuk, hogy húsz évig működő hűtő és az egymillió kilométert bíró motor a múlt emléke csupán, ám arra, hogy a cégek milyen furfangosan vesznek rá minket a költésre, azzal sokan nincsenek tisztában. Nem csak arról van szó ugyanis, hogy sok termék jóval azelőtt tönkremegy, mint ahogy az indokolt lenne. Emellett olyan trükköktől sem riadnak vissza a gyártók, mint amilyen például az úgynevezett közvetlen elavulás. Ennek a lényege, hogy az adott termékhez csak rövid ideig teszik elérhetővé az alkatrészeket, azaz meghibásodás esetén még ugyan javítható lenne az adott gép, ám mivel nem kapunk hozzá gyakorlatilag semmit, kénytelenek leszünk inkább cserélni egy újra. Ugyancsak sokan kihasználják a különböző frissítések okozta lehetőségeket. Ilyenkor bizonyos szoftverek már nem, vagy csak korlátozottan indulnak el a készülékeken, vagy a felhasználói élmény romlik annyira, hogy az ember inkább cserél, mintsem állandóan bosszankodjon. Az utolsó a legfurfangosabb, hisz az az emberi gyarlóságra épít. Ez az úgynevezett lélektani avulás, amikor bár jól működik a készülék, de a szélsebesen érkező újabb modellek annyival szebbek-jobbak, hogy képtelen vagyunk ellenállni a vásárlásnak. A kérdés persze az, hogy mit tehetünk a tervezett avulás ellen. Nos, nagyon semmit, az egyetlen hatásos védelem az az extra garancia vásárlása, hisz ha valamire van 5-7 év jótállás, akkor mégiscsak nyugodtabban várhatjuk az esetleges meghibásodást.