Hogyan válhatnak az alkalmazottak proaktívabbá a munkahelyen?
A szervezeti magatartás által meghatározott proaktivitás „előrejelző, változás-orientált és saját kezdeményezésű viselkedés bizonyos helyzetekben, és nem csak reagálás.” Amikor egy személy proaktív, akkor egy jövőbeli esemény előtt cselekszik. A proaktív alkalmazottakat általában nem kell felkérni rá, hogy tegyen valamit, és általában kevésbé részletes utasításokat igényel.
A proaktív viselkedés alkalmazható akár a saját szerepére, akár az „extra szerep” felelősségére. A saját szerepén belül például egy személy hatékonyabb módot találhat egy vagy több felelősségének teljesítésére. Az extra szerepköri felelősségek (azaz a megadott munkaköri leíráson kívül eső feladatok) a munkavállalók szervezeti állampolgári magatartására (OCB) utalnak. A proaktív alkalmazott például segítségnyújtási ajánlatot kezdeményez munkatársainak, mielőtt kollégáik vagy menedzserük segítséget kérne tőlük. A munkahelyi proaktivitás érdekében megtehető lépések mind a hivatalos szerepére, mind az OCB hatókörének a csapatán, az osztályán és az egész szervezeten belüli részére vonatkoznak.
A proaktivitás megköveteli, hogy szervezett legyen. Ez magában foglalja a gondolkodásmódot, a teret és természetesen az ütemtervet! Az idő megszervezése segít a feladatok hatékonyabb megközelítésében, és nyitottabbá válik a lehetőségekre. Ennek az ütemezésnek tartalmaznia kell a „leállást” is. A feladatok pozitív szempontból történő megközelítése arra ösztönzi Önt, hogy minden helyzetben keresse a legjobbat. Segít abban, hogy „kész, készséges és képes” alkalmazott legyen, akire mindig lehet számítani. A megbízható és elérhető csapatjátékosból lesz az ember, aki mindig megoldja a problémát, ezért ezeket a proaktív alkalmazottakat kedvelik a legjobban minden munkahelyen, hiszen minden helyzetre találnak megfelelő megoldást.