A fosszilis üzemanyagú autók értékesítésének betiltása előnyös a klímának

Ha betiltanák az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, és felváltanák azokat elektromos gépkocsikkal, az a szén-dioxid-kibocsátás jelentős csökkenését eredményezné. Ez a svéd Chalmers Műszaki Egyetem új kutatásának eredménye, amely a teljes életciklus – az elektromos autók és akkumulátorok gyártásától kezdve az üzemeltetéshez felhasznált villamos energiáig – kibocsátását vizsgálja.

A fosszilis üzemanyaggal működő autók fokozatos megszüntetésének teljes hatása azonban csak a század közepén lesz érzékelhető – és az akkumulátorok gyártásának módja befolyásolja az előny mértékét. Az elektromos autók gyors és kötelező bevezetése azt eredményezheti, hogy a svéd személygépkocsik kipufogógázai 2045-re a nullához közelítenek. A svéd kormány az új fosszilis üzemanyagú autók értékesítésének teljes tilalmát javasolta 2030-tól – de ez önmagában nem elegendő Svédország éghajlati célkitűzéseinek ütemterv szerinti megvalósításához. „A jelenleg az utakon közlekedő autók élettartama és az ilyen korlátozás bevezetése előtt eladható autók élettartama azt jelenti, hogy időbe telik – körülbelül 20 évbe – mire a teljes hatás láthatóvá válik” – mondja Johannes Morfeldt.

A kívánt hatás elérése érdekében vagy korábban, 2025-ig kell bevezetni a tilalmat, vagy ha a tilalmat csak 2030-ig vezetik be, akkor a benzin- és dízelüzemű autókban azelőtt jelentősen meg kell növelni a bioüzemanyagok használatát. E két intézkedés kombinációja a személygépjárművek nulla kibocsátásának elérését és Svédország éghajlati céljainak betartását eredményezné. „Vizsgálatunk eredményei azt mutatják, hogy a svéd autópark gyors villamosítása csökkentené az életciklus-kibocsátást, a 2020-as 14 millió tonnáról 2045-re 3 és 5 millió tonnára 2050-re. A 2045-ös végeredmény elsősorban attól függ, hogy a feldolgozóiparban mennyire valósulnak meg az esetleges kibocsátáscsökkentések „- mondja Johannes Morfeldt.